Friday, July 28, 2017

Mexiko, Belize, Guatemala aneb tam a zase zpátky

Dovolená byla třeba jako sůl, tak jsme posolili last minute letenky do střední Ameriky (v nabídce byla ještě Indonésie...promiň Pájo).
Opatrného antropologie areálů volá!
Jelikož máme s Danem "pošramocenou" cestovatelskou historii íránským vízem, nemůžeme se přetransferovat (nebo jen velmi složitě a draze) v USA, přes které do střední Ameriky létá většina společností. 
Last minute zpáteční letenka u společnosti Eurowings (TUI) vyšla na 15 tis. Kolín/Bonn - Cancún. Nešlo se mi zacheckinovat a objednat jídlo, tak nás čekal 11h hladolet s možností si koupit jedno míchané vajíčko za pouhých 9,99€. Na palubě bylo příjemných 15 stupňů, tak ze mě byla kostka ledu (koupě deky za 6€ se hodila do dalších mrazákových přejezdů v Americe). 
Cesta na letiště byla v plánu přímým nočním autobusem z Florence až na letiště. Bohužel čtvrtek je ten nejhorší den na německých dálnicích. Prostáli jsme před Frankfurtem 2 hodiny na místě...google mapy ukazovaly hustou mapu červených (rozuměj parkujeme na dálnici) čar až do Bonnu. Rozhodnutí padlo velmi rychle, ve Franfurtu přesedneme na vlak ICE a za hodinu budeme na letišti. Plán vyšel skvěle, cesta se sice prodražila pro každého o dalších 80€, přeci jen rychlovlak není panťák (zato jsem jela 296 km/h). Letadlo jsme chytli a jako bonus jsem si prosvištěla německou konverzaci, letiště v Bonnu je výjimečné v tom, že na vás mluví jen německy. :)

Na profi fotky z celé cesty klikni zde, podrobné vyprávění a shrnující tipy na cestu níže

Itinerář cesty (28.6. - 18.7.)

  • Regiojet-bus Praha - letiště Bonn (bylo v plánu, nakonec jen do Frankfurtu, a pak vlakem na letiště)
  • přímý let do Cancúnu z Bonnu (společnost Eurowings, TUI, low cost, nutné doobjednat jídlo, nebo si udělat sváču)
  • bus z letiště Cancún - Cancún autobusové nádraží (4$ = 72 M$/os)
  • přejezd nočním busem (společnost ADO) do Belize city (odjezd ve 22:15; Belize city 8:00h další den; 840 M$/os.; dá se koupit na letišti, bylo volno)
  • odjezd se společností San pedro belize express water taxi (zpáteční jízdenka 29BLZ$/os., ale musíte mít reklamní letáček z autobusáku, jinak je zpáteční za 50BLZ$/os.) na ostrov Caye Caulker (2 noci) a zpět do Belize city
  • shuttlem* (San Juan travel  18$/os. v 10h, cesta trvá cca 6h) z Belize city do Flores (Guatemala) (1 noc)
  • busem z Flores do Antigua (noční bus, společnost Maya de Oro 21h - 7h v Guatemala city, poté přestup na shuttle cca 1-2h jízdy podle zácpy v Guatemala city, kupuje se v turistických kancelářích cena 450 - 300 Q/os. - smlouvejte!, wifi jim v buse stejně nefunguje)
  • z Antigua (2 noci) na trhy do Chichicastenango (shuttle cca 80Q/os., cca 3,5h jízdy), z Chichicastenango do Atitlan (konkrétně město Panajachel) (shuttle cca 70Q/os., cca 2-3h jízdy) (2 noci)
  • z Atitlan do Antigua (shuttle, cca 80Q/os. - opět smlouvat v turistických kancelářích)
  • z Antigua nočním  busem do Flores (autobusák Santa Elena, společnost Maya de Oro 300Q/os., cesta trvá cca od 21h do 6h)
  • přestup v Santa Elena na bus směr hraniční přechod Melchor de Mencos s Belize (cca 25Q/os.)
  • od hranic taxi do San Ignacio (usmlouvat na 25BLZ$/auto) (2 noci)
  • San Ignacio chicken bus do Belize city (9BLZ$/os., cca 3,5h cesta)
  • Belize city ADO bus do Tulum  (na hranice 19$/os., pak doplatek lístku na hranicích cca 550M$/os.) (1 noc)
  • busem z Tulumu do Valladolid (126 M$/os., cca 2h) (3 noci)
  • busem z Valladolid do Cancún (1 noc) (225M$/os., cca 2h - jede společnost ADO, jiné společnosti za 4h poloviční cena)
mapa zde

Poplatky hranice

  • mexické - 25$/os. = 500M$/os. (po výjezdu z Mexika a opětovném návratu platí ještě 7 dní)
  • belizské - 20$/os. = 40BLZ$/os. (po opětovném návratu denní transfer je tuším za polovinu)
  • guatemalské - nic
* dodávky pro cca 20 lidí, v Guatemale velmi rozšířené pro turisty, lístky se kupují v turistických kancelářích či hos/telech, vždy si vás vyzvednou v místě ubytování, je to sice dražší než místní busy, ale jezdí to častěji a jsou to přímé spoje na trasách, kde se musí na místní busy přesedat a batohy jsou v bezpečí

Belize

pro podrobnější zážitky a fotky pokračuj na tomto odkazu

Caye Caulker (2 noci)

  • šnorchlování se žraloky, kapustňáky, želvami, rejnoky, barracudami (společnost Scuba adventure za 110BLZ$/os.)
  • humři (10$/celý humr)
  • happy hour drinky (výborný kokosový rum!)


grilovaný humr s rýží v kokosovém mléce, zdroj: Aja (moje)

pláž, zdroj: Aja (moje)

pláž, zdroj: Aja (moje)

San Ignacio (2 noci)

  • Caracol (75$/os. s taxi guide bez auta 4WD - zahrnuje zpáteční cestu, vstupné na Caracol, oběd, výlet do jeskyně a koupačku ve vodopádech; místní cestovky mají za 90$/os. s 4WD) - stojí za to!
  • místní mayské památky přímo v centru města
  • snídaně v POP's - vyhlášená, dobrá prasárna po ránu (omelety, hranolky, pancaky, ...), ale docela drahá - 10-15BLZ$/jídlo

Caracol, zdroj: Aja (moje)
Caracol, zdroj: Dan

obětní jeskyně poblíž Caracolu, zdroj: Aja (moje)

vodopády na koupačku, zdroj: Aja (moje)

Guatemala

pro podrobnější zážitky a fotky pokračuj na tomto odkazu

Flores (1 noc)

  • Tikal (zpáteční shuttle 80Q/os., jezdí od 4:30 do 15:00)
  • Tikal vstup 150Q/os. + je třeba pas - stojí za to!
  • sváču s sebou, místní comedor je drahý

Tikal, zdroj: Aja (moje)

Tikal, zdroj: Aja (moje)

Tikal, zdroj: Aja (moje)

Tikal, zdroj: Aja (moje)

Antigua (2 noci)

  • velmi příjemné malebné bezpečné městečko, udržované ruiny kostelů
  • výlety na sopku Pacaya (zpáteční shuttle 60Q/os.; 50Q/os. vstup včetně průvodce; výlet trvá 6:00 - 13:00; ještě je odpolední varianta výletu s větším rizikem mraků); jde se cca 6km (3km do kopce, nenáročná cesta, 400m převýšení) pod vrchol sopky, vypadá to tam jak v Mordoru, stojí za to (ostatní výlety v jiných místech na sopky jsou výrazně dražší a náročnější)
  • skvělý hostel - Banana Azul
  • hned za rohem je fajn comedor Casa de las Mixtas (menu del día za 20Q/os.)
Pacaya, zdroj: Aja (moje)


Antigua, zdroj: Aja (moje)

Antigua, zdroj: Aja (moje)

Chichicastenango (3h zastávka)

  • "tradiční" mayské trhy (čt, so)
  • nestojí za to, je to jako v holešovické tržnici, jen oblečení má mayskou tématiku
Chichi, zdroj: Aja (moje)

Chichi trhy, zdroj: Aja (moje)


Atitlan (město Panajachel) (2 noci)

  • plavba po jezeře - návštěva okolních 3-4 měst (San Marco, San Juan, San Pedro, Santiago de Atitlan - vždy hodinový rozchod) na břehu jezera (120Q/os.) - stojí za to
  • možné výlety na sopky (nebyli jsme)
  • traumatizující nákupy suvenýrů se smlouváním
Atitlan, zdroj: Aja (moje)

Atitlan, zdroj: Aja (moje)

Atitlan, zdroj: Aja (moje)

mayské procesí, zdroj: Aja (moje)

Atitlan, zdroj: Aja (moje)

Mexiko

pro podrobnější zážitky a fotky pokračuj na tomto odkazu

Tulum (1 noc)

  • mayské památky na pobřeží
  • pláž
  • bary a tacos
Tulum, zdroj: Aja (moje)

Tulum pláže, zdroj: Aja (moje)

Valladolid (3 noci)

  • příjemné městečko
  • cenoty na kolech (70Q/1 kolo/den
  • Chichen Itzá (fronta už od 8:00 ráno, vstup 242Q/os.)
  • výborná restaurace na náměstí (jídla 80-100Q, domácí nachos se salsou zdarma)
  • ubytování v apartmámu

katedrála Valladolid, zdroj: Aja (moje)

cenota, zdroj: Aja (moje)

Chichen Itzá, zdroj: Aja (moje)

fronta do areálu Chichen Itzá, zdroj: Aja (moje)


Cancún (1 noc)

  • pláž
  • "noční život" od 35$/os.
  • ubytování v bývalém nákupním středisku
  • nákupní centrum s kvalitním jídlem
pláž v Cancúnu, zdroj: Aja (moje)

Bvlgari pokoj, zdroj: Aja (moje)

hotel z bývalého nákupáku, zdroj: Aja (moje)

top klub, zdroj: Aja (moje)

čerstvé dorty za pár šupů, zdroj: Aja (moje)

do klubu jen s podpatky!, zdroj: Aja (moje)










No comments: