Úplně nevím, jestli bych s tímhle
příspěvkem neměla počkat až po 13. lednu, kdy jdu na Louskáčka znova, ale asi
už to risknu teď, dokud mám volnou chvíli. Hned zpočátku prosince jsem se
zvědavá zašla podívat na stojáka do Národního na nové zpracování Louskáčka
Myšáka plyšáka – 2. světová premiéra. Choreograficky to sestavil Zuska,
již bývalý šéf ND baletní sekce. Hooodně jsem se těšila, den po 1. světové
premiéře jsem si však přečetla nechvalné recenze, že bez programu to člověk
nepochopí, chybějící abstraktnost (citace Pavlínky), pro děti dobrý, ale jinak
hrozný. Nenadšeně jsem šla do divadla, kde si hned koupila program, začetla
jsem se a měla strach, jestli to vůbec pochopím! První polovinu jsem znechuceně
koukala z bidýlka, téměř žádné tancování (to dětské přípravky vážně
nepočítám), tanečníci měli spíš hereckou a chodili sem a tam a pořád se
stěhovaly kulisy (třeba geniální March byl celý prostěhovaný). Vlastně jeden
tanec byl, louskáčkyně bojovaly s myšákama plyšákama, to mi přišlo hrozně
trapný.
Louskáčkyně bojují s plyšákama |
Děj ve zkratce – hlavní role – 2 imaginární
postavy zlaté a stříbrné sochy, které kouzlí a provádí celým příběhem.
Jestli je to inspirace z těch soch, co se vystavují a lekají kolemjdoucí v centru, tak to potěš! |
Dál příběhem provází 2
děti (brácha a ségra), jejich rodiče, doba od Mikuláše až po Štědrý den v Praze.
Louskáček je ten železný, není to ta figurka.
Na Staromáku |
Po přestávce nastal zlom, začalo
se tančit! Místo známých dárků ve formě tanečních Španělů, orientálního tance
atd. se zdobil stromek, místo Španělů přitančily zvonečky, orientální tanec byl
ve znamení fialových koulí, pak tam byly ještě řetězy, prskavky apod. Všechny
figurky měly částečně zachovaný styl původních písní, zvonky tam měly něco málo
ze španělských prvků, koule vystrkovaly hlavu jako hadi z košíku, …
orientální koule |
Balet byl i tak trochu edukační,
děti vyhodily staré hračky a ty ožily a daly jim na zadek :) Po první půlce
jsem měla obavu, dočkám-li se tance, figurky na strom úplně taneční výkony
neukázaly, protože jim to kostýmy nedovolovaly. Ale všechno bylo zachráněno,
když si zatančili rodiče, i na jevišti si stačili vyměnit kostýmy a proměnit se
v Kláru a prince. Bylo všechno, točky, zvedačky, naprostá spokojenost (seš
profík, Ondro;). Opět to bylo pojmuté pro děti, které se v těchto chvílí
mého nedýchání a úžasu, neskutečně nudí a otravují, což se znát z povzdechů,
skákání na místech (takže se klepe celá řada), šustění bonbónů, … Rodiče si
losovali, kdo půjde na své sólo jako první (děti jim to rozpočítaly podle
ententýky…a pak tam proběhl čert, který dostal elektrický šok :D), Ondra to
vyhrál a jeho manželka se na něj naštvala, a pak s ním nechtěla ani tančit
párový tanec:))
takový běžný rodinný tanec |
Závěr asi nejlépe popsala moje
mamka a to to ještě neviděla, zvyk je železná košile. Na předchozího Louskáčka
už byli všichni navyknutí, věděli, co přijde, jaké budou kostýmy, že to bude
pěkná snová pohádka…Tohle už tak snové není, je to hodně konkrétní a pro děti,
ty třpytivé sukně taky chybí (škoda škoda). Odkazy do původního nastudování
jsou, jsou i do hudby (louskáček ala voják bojuje s myším králem, tady je
myšák kladný hrdina). Tak doporučuju představení nezatracovat ještě úplně hned, jít aspoň jednou ;)
čert šhivák |
PS: Čert vypadá švihácky a je komický, když balí mašle ze stromku
1 comment:
Velmi jsem se bál recenze, jestli úplně nepohoříme. Ještě tedy svítí malá jiskérka naděje, že Váš celkový dojem ještě vylepšíme, jsme vděční za ru šanci. Váš Petr. Z.
Post a Comment