Saturday, March 8, 2014

Budoucnost NNO? snad raději koláče nebo eskalátory...

V pondělí jsem byla na veřejném slyšení v Senátu ČR...byla jsem vlastně poprvé v Senátu, s gymplem jsme tam nešli, nebyl čas, aby se stihlo všechno to biflování. Veřejné slyšení se jmenovalo "Budoucnost financování neziskového sektoru". Slyšení = prezentace představitelů ministerstev a zástupců vybraných neziskovek, slyšení = nahrávalo se to a dělal se zápis. Letáček zněl fakt zajímavě: "úvodní blog se zaměří na prezentaci trendů a současného stavu financování neziskového sektoru z veřejných rozpočtů", druhý blog už byl na legislativu a daně, při tomhle slovním spojení se mi ježí všechny vlasy na hlavě, takže jsem byla ráda, že jsem mohla prchnout do školy. 
V programu mě zaujalo, že bylo zastoupení centrum pro výzkum neziskového sektoru, ministerstvo kultury, a pak sociálních věcí. Jako první se prezentoval výzkum - spousta grafů, jak stát přispívá na jednotlivá odvětví nezisku. Letos dostane MŠMT nejvíc (ze státního rozpočtu), téměř 41%, MPSV hned v závěsu se 39,1%, ministerstvo kultury krásných 2,7 % (na kulturu jdou peníze hlavně z obecních omezených rozpočtů), místní rozvoj o desetinu míň. Přičemž trend finanční podpory v kultuře je klesající a to dost výrazně...mezi další odvětví s klesající křivkou patří věda a výzkum...tam se musí soutěžit s konkurencí, která není nezisková holt. Nebudu vám tu nudit číslama. Proč tohle všechno píšu, tak je to z pocitu absolutního zklamání/probrání se z nějakého naivního snu, jestli všechno to úsilí lidiček v NNO i mimo něj (třeba v ústavech:) má cenu. Z celých 3,5 hodin jsme se dostali k budoucnosti asi jen na 10 minut, jako vážně? Každý proslov měl být na 10 minut, problém byl, že ho měl každý připravený tak na 45 minut...Moderátor dal vědět minutu před či po vypršení 10 minutového limitu. Časový limit asi nebyl prezentujícím znám, ale když ho kruci nevím a vidím, že blok, ve kterém vystupuju, má trvání 60minut a má prezentovat 6 lidí, tak je to asi jednoduchá matika, ne? Prezentér na ovládání projektor byl jeden, takže se vždycky složitě předával...další minut ztráty (ano, těšila jsem se na přestávku, kde bylo kafe a koláče :D), prezentující nedodržovali čas, někdy četli z papíru...ale budiž, technická stránka, nebo stránka kultury přednesu...můj problém, že při čteném proslovu okamžitě neposlouchám. Co pro mě tíživějšího ale z prvního bloku vyplynulo? Že nejsou metodiky na těch nejvyšších místech, chybí přesné (nebo vůbec nějaké) definice naprosto základních pojmů (třeba na co má klient právo v sociálních službách, co se ještě bude proplácet státem, tyhle služby jsou sakra drahá věc!), ministerstvo životního prostředí nepozvalo zástupce neziskovek k tvoření dotačních programů, protože po personální čistce nebyl kdo by to zpracoval, atd. Proč píšu ke každýmu slintu do školy metodiku a definice pojmů? Abych se pak stěží dostávala na pozice vařící kafe? To raději do kavárny...
Mám radost, že se do 10 vládních priorit dostal bod "rozvoj občanské společnosti", ale nevím, jak ho chtějí rozvíjet, když jde na kulturu čím dál míň peněz a mecenášství pořád není "trendy", chtělo se mi vstát a nahlas zatleskat, když paní Kreuzmannová (Tanec Praha) řekla a ostře se podívala na zástupce ministra financí, že kultura je velmi dobrou investicí (multiplikační efekt jako kráva), ne nadarmo se v zemích, kde už na něj přišli, říká podpoře kultury - kulturní průmysl. Co se týče kultury, má jít z toho mála co je, finance spíš na živou kulturu než na památky. 
Lehce rozladěná jsem jela do školy, kde se pak mezi řečí dozvěděla, že na jeden nejmenovaný koncert Justina Timberlakea stojí ten větší skybox skoro půl mega bez cateringu...to je podobná částka ročního rozpočtu...třeba když plácnu na pouliční divadlo na celou čr :D 

Zatím mě to rozčiluje...až mě to přestane bavit, tak už vážně začnu péct koláče, nebo opravovat eskalátory...By člověk neřekl, jak mu přijde zajímavý zkoumat složený schody na Muzeu a pak na Staroměstský se vyklánět z jedoucích schodů do opravovaných vedle...škoda, že mám obě ruce levý...hned bych to šla zkusit...hlavně zjistit, jestli na těch pásech pod schodama běhají zajíci (to jsou ty rychlejší, třeba na Karláku), nebo želvy (to jsou na Staroměstský, kde i když sbíháte protijedoucí schody, tak jste na druhým konci dřív, než když stojíte na těch ve směru). 




No comments: